onderwerpen

1. MESSIAH – G.F. Handel:Handel's statue in the central market place of Halle, Germany

Toen George Frideric Handel in 1741 zijn Messiah componeerde, was hij al zo’n dertig jaar werkzaam in Londen.
Vanaf 1732 schreef hij ook Engelstalige oratoria, waardoor hij werd populairder werd dan ooit tevoren. Het publiek hoorde hoe bekende, vaak bijbelse, onderwerpen werden gezongen in de eigen taal. De eerste uitvoeringen van Messiah in Dublin waren een groot succes. Om meer mensen in de zaal te kunnen bergen, werden de dames zelfs opgeroepen hun hoepelrokken thuis te laten! En of de heren maar zonder degen wilden verschijnen ….

 

2. MATTHÄUS PASSION – J.S. Bach: 4809653

Dit stuk ken ik inmiddels uit mijn hoofd, omdat ik het al sinds 1989 jaarlijks speel bij de Nederlandse Bachvereniging (DE Matthäus in Naarden), en ik ben zeker niet de enige Nederlander die het stuk zo goed kent! Deze passie van Bach heeft in Nederland een unieke positie verworven en wordt vaker uitgevoerd en heeft een veel langere looptijd (nu toch al bijna honderd jaar!) dan de meest succesvolle musicals.

De lezing over dit stuk kan eventueel ook over twee avonden worden verdeeld; uiteraard is het dan mogelijk veel dieper op de materie in te gaan.

3. HOHE MESSE – J.S. Bach:

Bij de Mattheus Passion is het nog mogelijk om de religieuze betekenis van de tekst los te koppelen van de muziek; we kunnen het stuk, als we willen, reduceren tot een puur menselijk drama. Bij de Hohe Messe is daar geen sprake van en kan de muziek niet los worden gezien van Bach’s Lutherse achtergrond. Maar omdat Bach en zijn tijdgenoten zelf geen informatie over de Hohe Messe hebben nagelaten, blijven we naar veel dingen gissen: waarom heeft Bach het stuk nu eigenlijk geschreven? Schreef hij in opdracht of op eigen initiatief? Is het stuk ooit uitgevoerd tijdens zijn leven? Hoe komt het stuk aan de naam “Hohe Messe”? En ook interessant: is het stuk eigenlijk wel af of hebben we te maken met een onvoltooide mis? Sommige raadsels zijn opgelost, sommige zijn misschien opgelost en andere zullen wellicht altijd raadsels blijven. Maar al die raadsels samen maken de Hohe Messe tot nog veel meer dan “alleen maar” de mooiste muziek die Bach heeft geschreven.

 

FacebookShare